Od jakiegoś czasu jesteśmy świadkami rewolucji w sposobie wyszukiwania informacji. Sami tę rewolucję spowodowaliśmy. Z roku na rok coraz częściej korzystamy z urządzeń mobilnych. Nie ma zatem nic dziwnego w tym, że wyszukiwanie mobilne stanowi ponad połowę wszystkich zapytań w Google. Gigant z Mountain View oczywiście dostrzegł ten trend – dlatego algorytmy wyszukiwarki są nakierowane na mobilną wersję witryny. Jakie są prognozy na przyszłość? Przewiduje się, że obecny rok przyniesie kolejny skok, mobilne użycie internetu ma wynieść 75%.
Jako użytkownicy sieci mamy swoje przyzwyczajenia. Inaczej korzystamy z wyszukiwarki na desktopach, a inaczej, gdy mamy w ręce tablet czy smartfon. Z czego wynika ta różnica? Przede wszystkim z naszych przyzwyczajeń. Po telefon sięgamy w pracy w czasie przerwy, czy w środkach komunikacji miejskiej. Nawet jeśli mamy dostęp do stacjonarnego komputera, coraz częściej decydujemy się na smartfon. Podczas oglądania filmu, w przerwie na reklamę, możemy szybko coś sprawdzić, czy zerknąć, co dzieje się na portalach społecznościowych. Wyszukiwarka umożliwia nam wyszukiwanie głosowe, które w ubiegłym roku stanowiło 20% wszystkich zapytań mobilnych.
Mobile górą (prawie) wszędzie
Pod koniec zeszłego roku Similar Web przeprowadziło badania, w których podzielono rynek na przeszło dwadzieścia kategorii. Określony został stosunek zapytań mobilnych do stacjonarnych w różnych rynkowych niszach. Wyszukiwanie mobilne wiedzie prym w kategoriach takich jak: sport, hazard, zwierzęta oraz dom i ogród. Jeśli chodzi o zapytania dotyczące komputerów i elektroniki czy podróży, wyszukiwanie stacjonarne nadal dominuje. Widać jak bardzo nasze nawyki się zmieniają, bo większość haseł wyszukujemy jednak mobilnie. W 12 niszach stanowi ono ponad 60% wszystkich zapytań.
Wyszukiwanie mobilne a biznes
Smartfony i tablety dają nam możliwość połączenia się z siecią prawie wszędzie. Z urządzeń tych korzystamy w tramwaju, czy podczas stania w sklepowej kolejce. Smartfonem posłużymy się, kiedy będziemy chcieli szybko znaleźć pobliską kawiarnię. Wyszukiwanie mobilne daje przedsiębiorcom, zwłaszcza lokalnym, ogromne możliwości. Potencjalny klient szukający za pomocą smartfonu informacji o firmie może od razu do niej zadzwonić, albo posłużyć się komunikatorem. Wystarczy, że kliknie na jeden przycisk. Wszystko to dzięki usłudze Google Moja Firma w której to przedsiębiorca może dodać rozszerzenie zawierające numer kontaktowy. Potencjalny klient w łatwy sposób doda też wizytówkę do swojej listy kontaktów. Mobilny użytkownik wyszukiwarek może posłużyć się nawigacją, przez co bez większego trudu znajdzie siedzibę firmy.
Ze względu na specyfikę wyszukiwania użytkownicy korzystający z urządzeń mobilnych szybciej podejmują decyzję. Często jest to klient, który jest już zdecydowany za zakup. Na tę informację powinni zwrócić uwagę przedsiębiorcy działający w kategoriach, które osiągnęły najwyższy wynik mobilnego wyszukiwania.
Rosnącą popularność wyszukiwania mobilnego należy wykorzystać, bo wraz z nią zmienia się też to, jak wyglądają budżety przeznaczone na reklamę internetową. W pierwszym kwartale 2017 roku w Polsce na reklamę cyfrową wydano prawie 900 mln złotych, czyli o 85 mln więcej niż w roku poprzednim (w porównywalnym okresie). Wzrost wartości określono na około 10%. Najwięcej na reklamę cyfrową wydały firmy zajmujące się handlem, motoryzacją i telekomunikacją. Wskazuje to, jakie będą trendy w przyszłości.
Strony mobilne a desktopowe
Przez długi czas mobilna wersja strony traktowana była jako dodatek. Obecnie jej znaczenie znacznie wzrosło. Oczywiście nie oznacza to, że desktopowe strony można zaniedbywać. One nadal mają znaczenie. Strony mobilne powinny mieć ustawione takie same dane strukturalne. Ułatwi to pracę robotom Google. Zarówno na jednej, jak i na drugiej stronie, powinny znajdować się takie same, dobrej jakości treści. Należy się także upewnić, czy nie zostały wprowadzone zmiany w linkach kanonicznych.
Strona dopasowana do wymagań urządzeń mobilnych może przynieść wiele korzyści. Użytkownikom smartfonów i tabletów łatwiej będzie dotrzeć do naszej oferty. Świat nowoczesnych technologii zmienia się szybko i do tych zmian musimy się dostosować.
Źródło:
Reuters (raport z 28.10.2016),
Badanie przeprowadzone przez SimilarWeb, dotyczące wyszukiwania mobilnego i desktopowego 9-11.2016 (seopilot.pl),
Badania AdEx – zrealizowane przez PwC na zlecenie Związku Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska (pierwszy kwartał 2017).