Marketingowe rozumienie koloru

Kolory mają ogromny wpływ na nasze życie. To od nich w dużej mierze zależy to, jaki danego dnia mamy humor, jak oceniamy swoje samopoczucie. Kolory mogą mieć wpływ na to, jaką podejmiemy decyzję, a nawet na to ile czasu będziemy potrzebowali na dokonanie wyboru. Odbieraniem kolorów zainteresowali się nie tylko psycholodzy, ale także marketingowcy. W okresie przedświątecznym, kiedy wystawy sklepowe pękają w szwach, łatwo to zaobserwować. Marketingowe rozumienie koloru- to hasło powinno zaciekawić właścicieli firm.

Większość z nas podczas codziennych zakupów (a tym bardziej świątecznych) zwraca uwagę na kolor. Naukowcy zaobserwowali różnice w postrzeganiu barw przez kobiety i mężczyzn. Panie dostrzegają nawet drobne różnice: takie jak odcień, czy ton. Młodsze osoby wybierają jaskrawe kolory, a z kolei starsi preferują bardziej stonowane i spokojne. Bardzo łatwo zauważyć to podczas zakupów z dziećmi, ich uwagę na pewno przykuje produkt w żółtym albo pomarańczowym opakowaniu.

Znaczenie kolorów

Biały, czarny i szary uznawane są za kolory neutralne. Stanowią one idealne tło. Biel i szarość dają poczucie harmonii i prostoty, natomiast czerń kojarzy się z elegancją i profesjonalizmem. Żółty z jednej strony kojarzy się z radością i energią, z drugiej, w połączeniu z czarnymi elementami wykorzystywany jest do ostrzegania o zagrożeniach. Podobnie jest z czerwonym. Jest to niezwykle silnie oddziałujący na nas kolor. Czerwień kojarzy się z miłością, przypływem energii, ale także ze stanem alarmowym. Nie bez powodu ostrzegawcze znaki drogowe to właśnie połączenie czerwonych elementów i żółtego tła. Duet ten wykorzystywany jest też w sklepach do oznaczenia promocji. Marketingowcy doskonale siedzą o tym, że obok wywieszki w takich kolorach nie przejdziemy obojętnie. Pomarańczowy utożsamiany jest ze swobodą i łatwością komunikacji. Zielony i niebieski to bardzo lubiane kolory. Zieleń kojarzy się z naturą i bezpieczeństwem, natomiast niebieski uspokaja, ale też dla wielu z nas oznacza profesjonalizm i wiedzę.

Kiedy czerwony stał się kolorem Świętego Mikołaja?

To, jak wielka siła drzemie w kolorach, potwierdza przykład stworzonej przez CocaColę postaci Świętego Mikołaja. Obecnie nie wyobrażamy sobie, aby ubranie tego sympatycznego staruszka nie było czerwone. Kolor ten na stałe wpisał się w paletę barw kojarzoną ze Świętami Bożego Narodzenia. Niewielu jednak wie, że czerwony kostium Mikołaj zyskał dopiero w 1931 roku za sprawą Huddona Sundbloma, ilustratora, który przez lata pracował dla koncernu CocaCola. Natomiast już w latach sześćdziesiątych XIX wieku Thomas Nast, na potrzeby tygodnika Harper’s przedstawiał Świętego, jako starszego pana z wydatnymi policzkami i białymi bokobrodami. Wystarczyło niespełna 100 lat, aby czerwony kolor stał się symbolem Świętego Mikołaja.

 

 

 

 

 


Marketingowe rozumienie koloru  w firmie

Każda firma powinna mieć dopracowaną identyfikację wizualną. Jej elementami są: logo firmy, wizytówki, papier firmowy, projekt stopki mailowej i teczki. Oczywiście pakiet ten można powiększać w zależności od potrzeb. Podczas pracy nad identyfikacją ustala się kolory, z jakimi ma być kojarzona firma. Będą one wykorzystywane w projektowanych materiałach, ale także na stronie internetowej. Można oczywiście posiłkować się własnym gustem. Jednak nie wolno tej sprawy bagatelizować. Kolory mogą podkreślać idee, które chce reprezentować nasza firma. Dzięki nim możemy pokazać, na jakich wartościach nam zależy. Przedsiębiorstwa związane z nowymi technologiami będą bazować na szarościach, czerni i wariantach niebieskiego, bo one kojarzone są z profesjonalizmem. Natomiast firmy związane z branżą spożywczą bardzo często decydują się na odcienie pomarańczowego – który zachęca do działania.

Spektrum kolorówJak łączyć kolory

Możliwości łączenia kolorów jest naprawdę wiele. Najczęściej wykorzystuje się koło barw. Opracował je jeszcze w na przełomie XVII/XVIII wieku Izaak Newton. Jeżeli zależy nam na kontraście, można wybrać dwa kolory leżące naprzeciwko siebie: niebieski i pomarańczowy, czerwony i zielony. W koło możemy wpisać trójkąt równoboczny – wtedy wierzchołki wskażą nam trzy kolory, które będą wzajemnie się uzupełniać. Kolejną możliwością jest wybór kolorów analogicznych, czyli leżących na kole obok siebie na przykład: pomarańczowy, czerwony i żółty. W koło można wpisać też kwadrat i prostokąt. Sposoby te dają nam pewność, że kolory będą dobrze ze sobą współgrać. Najważniejsza jest jednak rozwaga. Jeżeli zdecydujemy się na niebieski połączony z pomarańczowym pamiętać trzeba o neutralnym tle. Takich „wyraźnych” duetów trzeba używać z rozwagą.

Kolory w marketingu odgrywają ogromną rolę. Może okazać się, że posty o takiej samej treści, ale z grafikami w innych kolorach będą miały zupełnie inną klikalność. Kolor pomaga zaakcentować to, na czym najbardziej nam zależy: może być to przycisk przenoszący do sklepu internetowego, albo do formularza. Klient bardzo często pamięta, jakie barwy zostały użyte w logo firmy. Dopiero przy dłuższej „znajomości” jest w stanie dokładniej je opisać. Jeżeli sami nie potrafimy zdecydować się na konkretne kolory zawsze możemy porozmawiać o tym z grafikiem.Marketingowe rozumienie koloru ma znaczenie.

Źródło:

http://www.cocacola.com.pl
http://www.empower-yourself-with-color-psychology.com/meaning-of-colors.html