Marketing 360
Codziennie stykamy się z ogromem informacji. Podczas porannej kawy słuchamy radia, przeglądamy maile i komentujemy posty znajomych. Dla naszych pradziadków był to zasób informacji, jaki uzyskiwali w ciągu całego dnia. My potrzebujemy do tego zaledwie kilku minut. Jak zatem w takim natłoku bodźców przyciągnąć uwagę potencjalnego klienta? Jak zainteresować go naszym produktem, oferowaną przez nas usługą? Wydaje się to niemożliwe. Jednak w dobrze rozumianym marketingu, wszystko jest możliwe.
Działaj na wielu frontach
Nawet najlepiej przygotowana kampania reklama transmitowana tylko w telewizji – nie wystarczy. Pomimo że jest to jedno z najbardziej oddziałujących mediów, to w pojedynkę tylko w minimalnym stopniu wpłynie na uwagę, a przez to na postawę klienta. Kiedy tylko w trakcie naszego ulubionego filmu pojawiają się reklamy, odruchowo szukamy pilota, albo zaczynamy przeglądać jakiś profil społecznościowy. Wydawać by się mogło, że dział marketingu w tym momencie ponosi klęskę. Wszystko zależny jednak od tego, czy zmiana zachowania konsumenta została wcześniej przewidziana. Jeśli chwilowo znudzony widz w czasie trwania reklamy zdecyduje się na korzystanie ze smartfonu czy tabletu, trzeba to wykorzystać. Reklama oferowanego produktu powinna pojawić się w przeglądarce internetowej, czy też w mediach społecznościowych. W ten sposób chwilową klęskę można przekuć w zwycięstwo.
Marketing 360 zakłada oddziaływanie na konsumenta poprzez różnorodne metody. Nie mogą one funkcjonować w oderwaniu od siebie, powinny wzajemnie się uzupełniać. Takie podejście do marketingu gwarantuje przyciągnięcie uwagi konsumenta poprzez często pojawiające się bodźce związane z marką, produktem.
Decyzji nie podejmuje się od razu
Na wykorzystanie wszystkich możliwych kanałów reklamowych mogą pozwolić sobie tylko najwięksi gracze na rynku, ale nawet oni tego nie robią. Nie jest im to potrzebne. Swojego klienta należy dokładnie poznać. Każdy marketingowiec powinien przeanalizować, jak wygląda zwykły dzień potencjalnego klienta: jakie są jego przyzwyczajenia, o jakich godzinach włącza radio, jaką gazetę kupuje, na jakich portalach społecznościowych ma konto. Takie informacje pozwolą wybrać właściwy sposób dotarcia z ofertą. Może okazać się, że osoba, do której dedykujemy przekaz reklamowy, wcale nie czyta lokalnych tygodników, więc wydawanie pieniędzy na reklamę w takiej gazecie nie ma najmniejszego sensu.
Trzeba pamiętać o jeszcze jednej, bardzo ważnej kwestii. Decyzji o zakupie najczęściej nie podejmuje się od razu. Czym większy wydatek, bardziej specjalistyczny produkt, tym proces ten coraz bardziej się wydłuża. O wahającego się klienta trzeba szczególnie zadbać, a na pewno, nie można pozwolić mu o nas zapomnieć. W tym celu należy wyciągnąć wszystkie (wcześniej przemyślane) „działa” marketingowe.
Bądź widoczny w sieci
Obecnie posiadanie strony internetowej to „must have” dla każdej niemal firmy. Samo posiadanie jednak nie wystarczy. Strona internetowa musi być widoczna dla użytkownika wyszukiwarek, a to nie jest takie proste. Wyszukiwanie w internecie dowolnego hasła kończy się tym, że otrzymujemy kilka, kilkanaście stron wyników. Naszą uwagę przyciąga jedynie czołówka. Właśnie wśród tych wyników powinna znaleźć się strona internetowa naszej firmy. W tym celu witrynę www należy zoptymalizować i wypozycjonować.
Social Media
W Polsce około 15 mln osób korzysta z Facebooka, około 3 mln z Instagrama, a to tylko dwa najpopularniejsze portale społecznościowe. Popularność tych serwisów można, a nawet trzeba wykorzystać na własną korzyść. Media społecznościowe służą za kanał komunikacyjny z fanami i potencjalnymi klientami. Dzięki nim możemy poznać upodobania i przyzwyczajenia konsumentów. Popularność serwisów społecznościowych pozwala też zdobywać nowych klientów.
Reklama internetowa
Internet daje także inne możliwości oddziaływania na konsumenta. W tym celu można wykorzystać usługę oferowaną przez Google- czyli reklamy AdWords. Gigant wśród wyszukiwarek proponuje też ciekawe narzędzie, jakim jest Google Moja Firma. Dzięki niemu użytkownik korzystający z map Google, po wpisaniu odpowiedniej frazy zobaczy wizytówkę naszej firmy. Będzie mógł zapoznać się z opiniami na nasz temat. Uzyska też wszystkie potrzebne informacje: godziny otwarcia, telefon i adres.
Stare, sprawdzone metody
Marketing 360 wcale nie rezygnuje ze sprawdzonych metod. W dobie komputeryzacji i automatyzacji, wydawać by się mogło, że ulotki, bilbordy, katalogi itp. nie oddziałują już na konsumenta. Jednak dobrze przygotowane materiały reklamowe nadal działają. Mogą one uzupełniać pozostałe, wykorzystane przez nas narzędzia. Ulotka wręczona na specjalistycznych targach, będzie skuteczniejsza od tej rozdawanej przypadkowym osobom na ulicach miasta. Wszystkie materiały, powinny być starannie przygotowane i estetyczne.
Materiały wizualne, takie jak spoty reklamowe, jeśli wyróżniają się na tle innych, są doskonałą reklamą. Często budowane są ma bazie historii w której dobry bohater zmaga się z przeciwnościami losu. Reklamę, która wywołuje emocje, pamięta się długo.
Jeżeli wszystkie te elementy są ze sobą spójne i wzajemnie się uzupełniają – sukces mamy w zasięgu ręki, bo w marketingu wszystko jest możliwe. Warto docenić to, co daje marketing 360.