Grupy docelowe - jak je prawidłowo określić?

W reklamie internetowej panuje powszechne przekonanie, że nie działa zasada – produkt jest dla wszystkich. Jeśli świadczymy konkretne usługi, to bardzo ważnym jest, aby określić właściwie grupy docelowe. Możemy dzięki temu oszczędzić sobie zbędnych działań, a nasz budżet nie będzie obciążony niepotrzebnymi kosztami.

Przenoszenie działań firmy do Internetu daje dużo możliwości, ale oprócz tego wymaga sumiennego zaplanowania kampanii oraz unikania prostych błędów. Dość popularnym przeoczeniem jest w dzisiejszych czasach brak zdefiniowania grupy docelowej.

Na początek naszych rozważań, krótka definicja wyjaśniająca, czym jest grupa docelowa. Najprościej ujmując – wyselekcjonowana grupa osób, do której firma bądź osoba prywatna chce dotrzeć z usługą, ofertą lub reklamą.

Grupy docelowe mogą być bardzo szerokie, jeśli nasza kampania jest ogólnopolska lub też nawet sięgająca poza granicę kraju. Z drugiej strony, są przypadki, w których grupa docelowa będzie dość wąska, co wiąże się także z niższymi kosztami.

Określanie grupy docelowej

Załóżmy, że jesteśmy właścicielami małego, ale rozwijającego się salonu fryzjerskiego w Toruniu. Nie powinno nas interesować promowanie naszej usługi wśród tysiąca zupełnie przypadkowych osób, ale lepiej poświęcić czas i środki na dotarcie do 100 osób, zainteresowanych tym sektorem.

Od czego zacząć określenie grupy docelowej? Na samym początku – rekomendujemy przeanalizowanie obecnych Klientów. Powinno nam to zająć sporo czasu, ale korzyści będą z pewnością wymierne. Trzeba w tym momencie znaleźć jakąś cechę wspólną. Co może się wyróżniać wśród naszych Klientów?

– Płeć
– Lokalizacja
– Wiek
– Firmy/Osoby prywatne
– Jeśli są to firmy, to jak duże?

Prawdopodobnie w przypadku salonu fryzjerskiego, więcej zainteresowanych będzie wśród kobiet, aczkolwiek wiek może być bardzo różny. Nie mniej jednak, już określenie jednej wspólnej cechy może nam w znaczący sposób zawęzić podstawową grupę docelową, nad którą będziemy się w największej mierze skupiać.

Grupy docelowe - znajdź właściwy target

Grupy docelowe

Grupa Docelowa – gdzie szukać informacji?

Rozwój internetu niesie za sobą rozwój narzędzi, które pozwalają nam na analizę naszych grup docelowych. Przyjrzyjmy się tym najważniejszym:

  • Google Analitycs

Narzędzia Google są najbardziej oczywistym wyborem. Zawierają one wiele danych, które mogą być dla Twojej firmy użyteczne, w tym dane geograficzne związane z lokalizacją, demograficzne (wiek, płeć) oraz zainteresowania. To ostatnie może nam pomóc przy doborze materiałów do publikacji.

Pamiętaj – te statystyki trzeba obserwować przez cały czas trwania kampanii. Analiza i skuteczne wykorzystanie danych powinny poprawić funkcjonalność Twojej witryny.

  • Social Media

Stwierdzenie, że nie ma Internetu bez Social Media jest dość bliskie prawdy. Jak wynika z raportu IRCenter, 90% internautów w Polsce korzystało z mediów społecznościowych w 2016 roku. Trudno oczekiwać diametralnych zmian w najbliższych latach, nawet mimo nieznacznego spadku statystyk dotyczących najpopularniejszego portalu społecznościowego – Facebooka.

Poświęćmy zatem czas na przeanalizowanie naszych działań na profilu na Facebooku. Jak się ma pora publikacji oraz rodzaj materiału do interakcji między użytkownikami? Dzięki statystykom dostępnym na Facebooku, dowiesz się kiedy warto publikować posty. Jeżeli potencjalny Klient zobaczy, że na Twoim profilu jest duży ruch, a reakcje w przeważającej większości są pozytywne, wówczas z dużą dozą prawdopodobieństwa zostanie na dłużej.

  • Witryna internetowa

Jeżeli zdecydujesz się na umożliwienie swoim użytkownikom komentowanie wpisów na stronie, wówczas w łatwy sposób będziesz mógł określić, jakie są ich opinie na temat Twoich działań. Analiza komentarzy i wyciąganie konstruktywnych wniosków to jedno, ale moderacja takich komentarzy również będzie ważna. Nie można sobie pozwolić na obraźliwe komentarze, pełne wulgaryzmów. Pozostali użytkownicy oraz nowi na Twojej stronie, widząc beznadziejny poziom dyskusji, mogą się łatwo do Ciebie zrazić.

Narzędzie do publikowania treści powinno również udostępniać licznik, dzięki któremu sprawdzisz, jakie statystyki niosą za sobą wpisy. W ten sposób dowiesz się, które treści spotkały się z większym zainteresowaniem grupy docelowej i ocenisz, z czego to może wynikać.

  • Mailing, ankiety i analiza konkurencji

Ankiety będą świetnym rozwiązaniem, jeśli zamierzasz wprowadzić do swojej oferty jakąś nowinkę lub nowy produkt. Warto się dowiedzieć, co na ten temat sądzą nasi dotychczasowi Klienci. W Internecie jest dostępne co najmniej kilka wartościowych narzędzi, które pomogą nam w łatwy sposób stworzyć taką ankietę.

Newslettery i ankiety można rozsyłać za pomocą poczty elektronicznej. Musimy zrobić wszystko, aby ułatwić odbiorcy reakcję. Nie prośmy o pisanie przesadnie długich tekstów – bardzo prawdopodobne, że niewiele osób się na to zdecyduje.

Obserwowanie konkurencji również będzie piekielnie ważne. Nie możemy kopiować ich działań, ale przez wnikliwą analizę zmian, jakie zachodzą na stronach konkurencyjnych firm, możemy obserwować zmianę trendów i spróbować wprowadzić ciekawsze także u nas.

Grupy docelowe – podsumowanie

Właściwe określenie grup docelowych to jeden z pierwszych etapów, który może poprowadzić naszą firmę do sukcesu. Dzięki precyzji w działaniu, oszczędzisz sobie niepotrzebnych kosztów. Jeżeli od samego początku nastawisz się na rynek, który odpowiada oferowanym przez Ciebie usługom, wówczas maszyna powoli będzie się napędzać. Salon fryzjerski nie może być kierowany do osób, interesujących się militariami i na odwrót. Taka reklama jest nieużyteczna, marnuje nasz czas i budżet – właściwie określone grupy docelowe zminimalizują takie ryzyko.