Reklama w Google czyli czym jest Adwords i Adsense

Internet w przeciągu ostatnich 20 lat stał się bardzo popularnym medium. Korzystają z niego niemal wszyscy. Coraz więcej spraw związanych z życiem codziennym, tak jak zakupy czy płacenie rachunków, można załatwić właśnie poprzez tą wszechogarniającą sieć. Internet nie służy nam już tylko do nauki czy pracy, stał się także bogatym źródłem rozrywki poprzez udostępniane w nim filmy i muzykę. Innymi słowy: jest to medium, które cały czas nam towarzyszy. Dlatego też stał się świetnym miejscem na zamieszczanie reklam.

Internet pozwala na personalizację treści marketingowych oraz na ich interaktywną formę. Mogą to być zwykłe teksty, kolorowe banery lub też całe filmiki. Jest to dobra i tania opcja dla małych i dużych firm chcących zaprezentować swoje produkty i usługi.

Reklamy zamieszczone w Internecie mają większy zasięg, nie są emitowane tylko lokalnie. Zwiększa to liczbę osób, do których może dotrzeć nasza treść. Ważnym elementem jest także to, że łatwo jest tutaj ją spersonalizować, pokazać tylko określonej grupie odbiorców, dzięki czemu stanie się skuteczniejsza. Zaletą są także niskie nakłady finansowe, które trzeba przeznaczyć na inne typy reklam. Można nawet ustalić płacenie od efektów, które uzyskujemy, co niweluje ryzyko, że stracimy nasze pieniądze. Także dzięki dziesiątkom narzędzi analitycznych łatwiej jest obserwować jej wpływ na użytkowników poprzez obserwowanie zmian takich jak wzrost liczby odwiedzin. Jeśli jakaś reklama zainteresuje potencjalnego odbiorcę, może on od razu odnaleźć więcej informacji o danej usłudze czy też produkcie.

Google, jako najpopularniejsza wyszukiwarka internetowa i jako firma w której posiadaniu znajduje się wiele usług internetowych ma do zaoferowania szeroką ofertę reklamową. Głównymi jej gałęziami są AdWords i AdSense.

AdWords

AdWords, inaczej zwane PPC, to nic innego jak linki sponsorowane. Sprawia to, że z boku strony zawierającej wyniki Google, pokazuje się reklama, którą może kliknąć użytkownik i przez to zostać przeniesionym na stronę firmy, która zleciła baner. Reklama wyświetla się  w wypadku, gdy użytkownik wpisze odpowiednie słowa kluczowe. W ten sposób dociera się do klienta właśnie w momencie, gdy wyraża on zapotrzebowanie na jakąś informację, usługę lub też produkt. Reklama może zostać wyświetlona także na innych stronach, których właścicielem jest Google, jak YouTube czy też  witrynach partnerskich, jak Families.com.

Plusem tego typu działania marketingowego jest to, że zawsze trafiamy do użytkowników, którzy szukają właśnie tego, co oferujemy. Tak samo dużą zaletą jest to, że reklamodawca płaci wyłącznie za ilość wejść na jego stronę, spowodowaną zamieszczeniem reklamy. Tak więc płaci się jedynie za efekty, co minimalizuje ryzyko strat.

Bardzo dużą rolę w działaniu programu AdWords odgrywają słowa kluczowe, dlatego ważny jest ich dobór w reklamie. Są to wyrażenia, które będzie używał internauta w polu wyszukiwawczym Google, i które będą odnosiły się do działalności reklamodawcy. Innymi ważnymi kwestiami, które trzeba ustalić, są miejsca docelowe,  stawki i ranking reklamy.

Najpierw musimy zaznaczyć czy chcemy naszą reklamę na wyszukiwarce Google, czy na innym portalu, który mamy w ofercie. Wykupując w Google usługę reklamową, część  kwoty idzie bezpośrednio do Google jako opłata za usługę, a reszta zapisuje się na konto z którego pobierane są pieniądze za klikanie reklamy przez internautów. Stawka to maksymalna ilość pieniędzy, którą jesteśmy w stanie zapłacić za pojedyncze wejście na naszą stronę. Ranking reklamy natomiast jest ustaleniem pozycji naszego baneru względem innych reklam, które odnoszą się do tych samych słów kluczowych.

AdSense

Innym typem reklamy w Google jest AdSense. Jest to serwis reklamowy, który wyświetla na stronach WWW kontekstowe reklamy w postaci tekstu, banerów lub też filmów wideo. Powstał 10 lat temu i do tej pory stał się podstawowym elementem programy reklamowego Google. Pozwala internautom zarabiać na treściach marketingowych, które Google umieszcza na ich stronach. Do tych treści mogą się zaliczać odnośniki do innych witryn internetowych, może to być także udostępnienie na stronie wyszukiwarki internetowej, gdzie w wynikach będą wyświetlały się reklamy Google. Ten rodzaj działalności jest dostępny także na strony dla urządzeń mobilnych.

 Ludzi, którzy korzystają z AdSense jest na świecie aż 2 miliony. Zarobili oni w 2012 roku 7 miliardów dolarów, co daje pokaźną sumę. Mistrzem w zarabianiu na tym programie jest Marcus Frind, który zarabia 25 tysięcy dolarów dziennie tylko dzięki reklamom. Pokazuje to wyraźnie, że opłaca się rozpocząć swą współpracę z Google. Zarabia się dzięki wyświetleniom i kliknięciom reklamy na naszej stronie. Jednak wielu ludzi, zarabiających w ten sposób, uzyskuje z reklam mniej niż dolara dziennie, co oznacza, że mimo wszystko na sukces trzeba zapracować poprzez stworzenie witryny o dobrej jakości i generowaniu na niej ruchu.

Treści zamieszczane na stronie użytkownika przez Google są proste i niewyszukane. Jest to dużą zaletą gdy chcemy, aby nasza witryna zachowała fason. Trzeba jedynie wskazać miejsce w którym chcemy aby ukazywała się reklama, a internetowy gigant tworzy reklamę dla nas.

Aby zacząć, wpierw musimy mieć własną stronę internetową, którą następnie zgłaszamy do Google wraz z zaznaczeniem chęci korzystania z AdWords. W treści witryny musi być wpisany kod HTML, pozwalający na łączenie z Google. Jeśli pomyślnie przejdzie się proces weryfikacji i oceny, można zacząć zarabiać w prosty sposób. Wszystko możemy kontrolować za pośrednictwem naszego konta na Google AdWords.

 AdWords i AdSense różnią się miejscem wyświetlania reklamy. W pierwszym wypadku, są to wyniki wyszukiwania Google i jej partnerskie strony, a drugim są strony indywidualnych wydawców internetowych.