Pozycjonowanie to proces. Świadomość tego faktu wymusza dobór odpowiednich narzędzi oraz metod w trakcie pozycjonowania strony. Analiza konkurencji powinna być dokonywana nie tylko w trakcie wyceny kosztów kampanii reklamowej, lecz także w trakcie trwania procesu pozycjonowania. Ustawiczna kontrola pozycji stron konkurencji, ich linków oraz zmian w samej treści i strukturze strony pozwala pozycjonerom na przewidywanie oraz szybką reakcję, a co za tym idzie kontrolę nad pozycją strony w wynikach wyszukiwania. Oczywiście nie sposób ręcznie monitorować kampanie reklamowe wszystkich klientów. Tu właśnie z pomocą przychodzą rozwiązania TopRanking. Dzięki naszym narzędziom pozycjoner ma możliwość szybkiej i przejrzystej analizy konkurencji w procesie pozycjonowania.
Analiza konkurencji pozwala pozyskać wiedzę na temat fraz, na które pozycjonuje się konkurencja, a co za tym idzie możemy być zawsze o jeden krok przed konkurencją. Najistotniejsza jest analiza stron, które znajdują się na pierwszych miejscach w wynikach wyszukiwania, ponieważ to one stanowią przykład tego jak powinna wyglądać dobrze pozycjonowana strona. Konkurencja może nas uczyć w pozytywnym sensie, ale może również być przykładem tego czego nie należy robić, możemy się uczyć na jej błędach i to wykorzystywać.
Elementy, które należy wziąć pod uwagę przy analizie konkurencji:
- Pozycja, którą zajmują strony konkurencji w wyszukiwarce po wpisaniu interesującej nas frazy, pozycja PageRank.
- Nazwa domeny – Dobra nazwa domeny przyciąga większy ruch i łatwo ją zapamiętać, najlepiej by nazwa domeny zawierała w sobie te słowa kluczowe, które będziemy wykorzystywać w pozycjonowaniu z tego względu, że zwiększy to siłę pozycjonowania.
- Wiek domeny – Jeden z ważniejszych czynników z punktu widzenia pozycjonera, im domena jest starsza, tym ma większą wartość. Starsza domena jest mocniej zakorzeniona w internecie, a co za tym idzie, z reguły posiada więcej odnośników do niej na innych stronach.
- Optymalizacja kodu strony konkurencji – Zwraca się uwagę na sposób linkowania wewnętrznego, występowanie słów i fraz kluczowych na jakie pozycjonuje się konkurencja oraz na samą budowę witryny, która wpływa na to czy roboty wyszukiwarek łatwo i szybko ją indeksują.
- Ilość linków prowadzących do zewnętrznych stron internetowych oraz jakość domen tych stron.
- Inne elementy strony konkurencji – Zalicza się tu między innymi optymalizację strony, prędkość jej wczytywania, ilość artykułów i ich jakość, częstotliwość dodawania nowych treści, jakość grafik i multimediów, intuicyjność strony i łatwość znalezienia tego czego się szuka, stopień kompatybilności strony z najpopularniejszymi przeglądarkami.
- Aktywność mediach społecznościowych – Jeżeli konkurencja obecna jest w mediach społecznościowych dobrze jest zapoznać z tym jak komunikują się ze swoimi aktualnymi i przyszłymi klientami, jakiego języka używają, co im oferują i jak są przez nich oceniani.